PROCÉS PARTICIPATIU SOBRE EL TRANSPORT PÚBLIC I LA MOBILITAT SOSTENIBLE
#Donemhilavolta Donem-hi la volta
Canvi de l'objectiu 0 morts a objectiu 0 accidents
Els accidents de trànsit, per definició són: (1) rars, (2) aleatoris i (3) discrets. És a dir, tenen una freqüencia molt baixa i compten amb una aleatorietat molt alta (en un mateix punt pots tenir 5 accidents en un any, i al següent 0)
Per aquesta raó, en l'enginyeria de trànsit, existeix una metodologia d'anàlisi que permet estudiar els accidents per tal de poder prendre decissions en base a la informació que es desprén d'això (són conceptes importants al respecte l'exposició al risc, factors concurrents en la siniestralitat, taxes de siniestralitat, etc.)
No obstant, el tractament d'aquestes dades a Andorra no segueix aquesta metodologia. I, tot i que es compta amb dades en "brut", el seu tractament incorrecte per la falta d'una metodologia d'anàlisi aplicada a l'accidentalitat, porta a conclussions incorrectes.
L'objectiu de "morts 0" és molt cridaner, i pot servir per a una campanya política, però no per a un treball tècnic. Si l'accidentalitat és rara i aleatòria, l'accidentalitat mortal és encara més.
Plantejar un objectiu suposa que aquest ha de comptar amb un(s) indicador(s) que pugui(n) permetre analitzar si ens estem apropant a aquest, o allunyant. La mortalitat a la xarxa viària d'Andorra porta els darrers anys oscilant entre 0 i 3 morts al conjunt de la xarxa. Per altra banda, es tracten les dades en brut, en lloc d'emprar índex internacionalment reconeguts com l'Índex de Mortalitat (IM).
Es pot concloure que no hi ha manera de garantir un seguiment de la reducció de la mortalitat a Andorra, ni forma objectiva de garantir que hem complit amb l'objectiu. Podem portar 3 anys amb 0 morts, que si al quart any mor una persona, aquest objectiu "no s'haurà complit". Els objectius que articulin un pla d'actuació han de tenir una premisa fonalmental: ser realistes, y, en cas de no ser-ho, poder mesurar l'aproximació a aquest. I aquest objectiu no és ni un, ni l'altre.
Per altra banda, no tenim capacitat real de garantir una mortalitat 0. Per desgràcia, la vida humana es terriblement fràgil i, davant qualsevol eventualitat, es pot perdre una vida. Això sí, podem incidir en l'exposició al risc, que porta a la mortalitat. És a dir, la seva probabilitat d'ocurrència.
No obstant, sí podem fer-ho sobre l'accidentalitat, i, per tant, sobre la PROBABILITAT d'accidents mortals. Si reduïm l'accidentalitat, reduïrem la probabilitat de mortalitat.
A Andorra hi ha centenars d'accidents a la xarxa viaria anualment. La majoria son sense víctimes (IEAV) o amb víctimes lleus (IP), però també hi tenim de greus (IG) i mortals (IM).
Tot i que els accidents son rars i aleatoris, sí es poden estudiar els factors concurrents en la siniestralitat: (1) el factor huma, implicat en el 93% dels accidents, (2) infraestructura, implicada en un 34% i (3) vehícle (implicat en un 13%).
Dels 3 factors, els organismes públics poden incidir en el factor humà i en de la infraestructura. Especialment en el de la infraestructura.
Els accidents, sigui amb víctimes lleus, greus, o mortals, suposin un impacte negatiu sobre el conjunt de la ciutadania. Tant a les propies víctimes, com al conjunt d'usuaris de la xarxa viària, al manteniment de la pròpia infraestructura i al manteniment del parc de vehícles del país.
Si el nostre objectiu és centra en reduïr la siniestralitat, reduïrem, necessàriament, l'afectació social, econòmica i ambiental que suposen aquestos i, en última instància, la probabilitat de mortalitat. Dit d'altra manera: assegurem una mobilitat més segura i més sostenible.
En línies generals, és important que el Govern d'Andorra adopti la Metodologia d'Anàlisi de la Seguretat Viària que aplica l'Enginyeria de Trànsit.
Com a Enginyer de Camins, Canals i Ports, especialitat en Enginyeria de Transport (trànsit i seguretat viària, particularment), no tinc inconvenient en reunir-me amb els tècnics competents en aquesta matèria per desenvolupar millor la proposta.
Atentament,
Adrià Santes Genoves
(Col·legiat nº 263 del Col·legi d'Enginyers d'Andorra)
Denuncia un problema
Aquest contingut no és apropiat?
Compartir: