PROCÉS PARTICIPATIU SOBRE EL TRANSPORT PÚBLIC I LA MOBILITAT SOSTENIBLE
#Donemhilavolta Donem-hi la volta
L’any 2022 el Govern d’Andorra va implementar la gratuïtat del servei d’autobusos nacionals com una de les mesures establertes per millorar el poder adquisitiu de la ciutadania en clau de sostenibilitat, entre d’altres. Aquesta mesura ha fet que el nombre d’usuaris augmenti un 70%.
D’altra banda, la Llei 21/2018, del 13 de setembre, d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic (Litecc) defineix la jerarquia de la mobilitat a Andorra i encomana al Govern la creació d'una estratègia nacional de mobilitat.
Posteriorment, l’any 2020, s’elabora l’estratègia energètica nacional i de lluita contra el canvi climàtic, la qual és un instrument que permet planificar, coordinar i racionalitzar les accions, les mesures i els projectes per lluitar contra el canvi climàtic i assolir els objectius de la Litecc.
L’estratègia nacional de mobilitat aprovada l’any 2021 és un document de referència que ha de permetre fer la transició cap a un nou model de mobilitat a Andorra, establint un full de ruta que permeti assolir la descarbonització d’aquest sector a l’horitzó 2050. La jerarquia de la mobilitat a Andorra fixades per la Litecc determina els eixos estratègics de l’Estratègia Nacional de Mobilitat (ENM):
- Racionalització dels desplaçaments.
- Foment dels desplaçaments a peu.
- Impuls de la mobilitat amb vehicles de mobilitat personal (VMP) i bicicletes.
- Foment del transport col·lectiu/compartit: contempla l’impuls de la intermodalitat de transports (facilitar la combinació de diferents tipus de transport) i l’ impuls dels vehicles col·lectius de baixes emissions (VBE).
- Impuls de vehicles de baixes emissions (VBE).