APRÈN PER AL FUTUR
Estratègia andorrana d'educació ambiental per a la sostenibilitat
Per elaborar l’Estratègia Andorrana d’Educació Ambiental per a la Sostenibilitat s’ha treballat de manera conjunta i participativa amb els joves, la societat civil, associacions, col·lectius professionals i les administracions públiques. Aquesta estratègia s’alinea amb els objectius internacionals, pirinencs i nacionals.
La primera estratègia ambiental del país té com finalitat que la ciutadania prenguin consciència del potencial que té per generar canvis. Cada vegada resulta més evident que la implementació d’educació, formació, sensibilització del públic, accés públic a la informació, participació pública i cooperació internacional són fonamentals per resoldre els reptes que presenta el canvi climàtic. D'altra banda l’educació i capacitació dels infants i joves, i com a conseqüència, també de la població en general per emprendre una l’acció responsable permet avançar cap al desenvolupament sostenible.
L’estratègia representa el pas essencial d’Andorra per a la realització d’una estratègia d’educació global pel desenvolupament sostenible que cerca definir temes estratègics, àmbits i instruments de treball entorn de l’educació ambiental per a la sostenibilitat. Es tracta d'una concreció i un pla d’acció que té en compte les realitats i necessitats del territori. Un pla d’acció viu i adaptable al transcurs del temps que permetrà donar resposta a les demandes de diferents sectors de la població i posar en valor la professionalització i la tasca de l’educació ambiental per a valoritzar el patrimoni en tots els seus àmbits.
Així doncs el document es divideix principalment en 9 accions concretes que s’han d’implementar en la seva globalitat en horitzó a l’any 2030.
- Accions per afavorir la reconnexió dels joves amb la natura:
o Patis verds i saludables.
o Fent camí de l’escola a la natura.
o Programes de voluntariat ambiental intergeneracional.
- Accions per fomentar el compromís dels joves:
o Passar a l’acció: els joves enfront de la crisi climàtica.
o La sostenibilitat com a eix transversal a l’escola.
o El material escolar, sostenibilitat dins i fora de l’escola.
- Accions per enfortir l’intercanvi d’informació, la divulgació i la comunicació:
o Creació d’un portal d’educació ambiental.
o Fomentar i enfortir la comunicació i la divulgació.
o Revisió de l’estratègia d’educació ambiental per la sostenibilitat.
En concret, i pel que fa a les dues primeres accions, es començaran a implementar aquest mateix any.
La primera acció té com a objectiu transformar els patis en espais educatius més naturals, que eduquin i que ajudin en el creixement dels infants i joves. Així, els nous espais seran accessibles i inclusius i afavoriran les relacions igualitàries en qüestió de gènere, orígens culturals, capacitats i edats. En matèria de canvi climàtic, els patis actuaran també com a mitigadors del canvi climàtic.
Pel que fa a la segona acció planteja recuperar els camins propers de l’entorn de les escoles, en base a criteris pedagògics com una oportunitat de coeducació, convivència, descoberta, creativitat i d’activitat física. Amb això, l’entorn educatiu incorpora la perspectiva de la sostenibilitat i de la coeducació.
Moltíssimes gràcies per la vostra participació!