-
09/04/2020 18:55
-
Nova proposta a SORTIM ALS BALCONS
Promoure estudis científics i tecnològics entre les nenes
Estem en un context sociosanitari i socioeconòmic molt complicat i cal prendre mesures urgents per poder respondre de la forma més òptima a tota la incertesa que ens ve a sobre els propers mesos, éssent conscients que les conseqüències d'aquesta crisi del COVID-19 a molts nivells són, a dia d'avui, incalculables. Tot i això, considero que aquesta situació ens ha de permetre generar, alhora, noves oportunitats i treballar a llarg termini com millorar aquesta realitat que ens envolta. Fa molts mesos que li dono voltes a una idea, a una necessitat millor dit. Per què les nenes quan arriben a l'adolescència comencen a perdre l'interès per les ciències o les assignatures de naturalesa STEM? (terme anglès que s'empra per agrupar les assignatures o estudis vinculats a les ciències, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques) I per què, posteriorment, arribada l'edat d'accedir als estudis superiors, només un 30% dels qui es decanten cap a aquest tipus d'estudis són dones? Treballo a una empresa tècnica, on només el 26% de la seva plantilla som dones. D'aquest 26%, només quatre dones ocupen llocs purament tècnics vinculats a projectes d'enginyeria o similars. Si ampliem el focus al món de la recerca, a nivell mundial només el 28% dels investigadors són dones, segons un informe de la Unesco publicat l'abril del 2016 ('Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en STEM'). Crec que cal esbrinar els factors que fomenten aquesta realitat i trencar estereotips. De la mateixa manera que m'agradaria que es presentessin moltes candidates dones pels llocs de responsables de projectes d'enginyeria o de TIC, també m'agradaria que a llocs d'atenció al públic, ens trobéssim aquesta paritat ja que tot sovint, són llocs on majoritàriament predominen les dones. Crec que el primer pas seria conèixer la realitat del nostre país pel que fa a l'interès que desperten les assignatures STEM i fer una comparativa per edats per esbrinar si realment les nenes comencen a perdre l'interès real per aquestes a partir dels 13-14 anys tal com passa en d'altres països. I, si fos així, analitzar-ne les causes. Un segon pas seria saber quantes alumnes trien estudis vinculats a STEM al final de l'educació secundària per saber si realment aquest interès és vocacional. I un cop analitzada la situació, començar a emprendre mesures, accions i campanyes de promoció des de l'àmbit educatiu, familiar i empresarial per potenciar l'interès per les ciències de les nenes. És un procés lent i amb resultats a llarg termini, però hem de començar ja a canviar aquest paradigma tan sexista i trencar estereotips. El món de la recerca, de les empreses tècniques i tecnològiques i la nostra societat en general en sortiran guanyant. ##SortimAlsBalconsAndorra; ##ViscAndorra
-
09/04/2020 18:55